KOD ETIKA DAN TATAKELAKUAN KUMPULAN PELABURAN MARA 

Kesemua ahli Lembaga dan jawatankuasa serta kakitangan Kumpulan Pelaburan MARA (secara kolektif disebut "Kumpulan") dikehendaki mematuhi piawaian dengan mengekalkan integriti, profesionalisme, dan mutu kerja dalam melaksanakan tanggungjawab dalam berurusan dengan pemegang saham, pihak berkepentingan, pelanggan sedia ada dan berpotensi, vendor, rakan sekerja, serta pihak berkuasa.

Kod Etika dan Tatakelakuan ("Kod") ini menggariskan prinsip dan standard amalan baik yang harus dipatuhi oleh semua pekerja, termasuk pekerja tetap dan kontrak, pekerja separuh masa, pekerja dalam tempoh percubaan, pelatih, serta pekerja yang sedang bersekolah (secara kolektif disebut "Pekerja"). Ini sejajar dengan Nilai Asas Utama Kumpulan yang menekankan etika tingkah laku Pekerja ketika berurusan dengan pihak ketiga dan rakan sekerja.

  1.  NILAI TERAS KUMPULAN​
    • Prinsip panduan Kumpulan:
      • KELESTARIAN
        Menumpukan perhatian bagi memenuhi keperluan semasa tanpa mengorbankan keupayaan untuk memenuhi keperluan masa depan
      • AKAUNTABILITI
        Bertanggungjawab untuk melindungi modal dan menambah nilai kepada pelabur dan pemegang sahamnya
      • INTEGRITI
        Komited untuk memberikan piawaian etika tertinggi dalam semua perkara yang dilakukan
      • KEUSAHAWANAN
        Berusaha untuk mencari cara baharu bagi mencipta nilai dan peluang
         
  2. TUJUAN KOD
    • Tujuan Kod ini adalah:​​
      • ​memelihara nama baik Kumpulan;
      • memelihara keyakinan pihak berkepentingan terhadap Kumpulan dan integriti Kumpulan;
      • memelihara hubungan yang tidak berat sebelah dan adil antara Kumpulan dan pihak berkepentingan; dan
      • memelihara piawaian integriti peribadi tinggi dan profesionalisme pekerja Kumpulan..
    • Kod ini bukanlah panduan menyeluruh yang merangkumi setiap situasi etika yang mungkin dihadapi oleh Pekerja dalam menjalankan tugas mereka. Jika berhadapan dengan situasi mahupun keadaan yang tidak tertakluk di bawah Kod ini atau terdapat sebarang keraguan, pekerja hendaklah merujuk kepada Ketua Pengurusan Sumber Manusia Pelaburan MARA untuk keterangan lanjut.
       
  3. KEBOLEHGUNAAN  KOD
    • ​Kod ini merupakan sebahagian daripada dasar-dasar dan prosedur Kumpulan dan terpakai kepada semua pekerja yang bekerja dalam Kumpulan ini. Terdapat beberapa klausa tertentu yang akan kekal terpakai walaupun pekerja telah meninggalkan Kumpulan.- Semua pekerja Kumpulan wajib mematuhi segala undang-undang berkenaan yang mungkin mencakupi perkara-perkara yang terkandung dalam Kod ini dengan lebih komprehensif.
    • Peruntukan dalam Kod ini dianggap sebagai sebahagian daripada Terma dan Syarat Perkhidmatan bagi semua pekerja.
    • Sekiranya Kumpulan beroperasi di negara-negara selain Malaysia, Kod ini, jika berkenaan, perlu ditafsirkan mengikut undang-undang yang berkaitan (jika ada) di negara-negara tersebut.
    • Prosedur khusus untuk melaksanakan dasar-dasar yang dinyatakan dalam Kod ini akan diterangkan dalam manual dasar dan prosedur Kumpulan.
    • Kumpulan berhak untuk meminda, mengeluarkan, atau menambah sebarang peruntukan dalam Kod ini apabila dianggap perlu.
       
  4. PELANGGARAN KOD
    • ​Pekerja yang didapati melanggar Kod ini akan dikenakan tindakan disiplin yang ditentukan oleh Pengurusan, termasuk tetapi tidak terhad kepada, teguran, penurunan pangkat, pampasan, penangguhan, dengan atau tanpa bayaran atau faedah, penyingkiran dari jawatan atau pemecatan.
    • Pekerja yang melanggar Kod ini mungkin menghadapi tindakan disiplin, termasuk teguran, penurunan pangkat, penangguhan, dengan atau tanpa bayaran atau faedah, atau pemecatan.
       
  5. PEMATUHAN UNDANG-UNDANG YANG BERKAITAN
    • ​Pekerja wajib mematuhi undang-undang relevan yang mengawal penubuhan, kewujudan, pengurusan, dan operasi aktiviti Kumpulan pada setiap masa.
    • Pekerja wajib mematuhi dasar-dasar dan prosedur, termasuk Kod ini, yang ditetapkan dan dilaksanakan oleh Kumpulan.
    • Sekiranya Kumpulan dan/atau anak syarikat  mengalami kerugian kewangan disebabkan oleh sebarang pelanggaran undang-undang, pelanggaran dasar, dan/atau ketidakpatuhan kepada undang-undang yang relevan, tersebut akan bertanggungjawab untuk memberi pampasan kepada Kumpulan dan/atau anak syarikat untuk kerugian kewangan tersebut, sebagaimana yang ditentukan oleh Pengurusan.
       
  6. KONFLIK KEPENTINGAN​​
    • Suatu konflik kepentingan berlaku apabila kepentingan peribadi seorang pekerja bercampur tangan atau bersaing dengan kepentingan Kumpulan.
    • Konflik boleh timbul apabila seorang pekerja mengambil tindakan atau mempunyai kepentingan yang menjadikan sukar bagi mereka untuk menjalankan tugas bagi Kumpulan secara objektif dan efektif.
    • Konflik kepentingan juga boleh berlaku apabila seorang pekerja atau ahli keluarganya menerima faedah peribadi yang tidak sewajarnya disebabkan oleh kedudukan pekerja dalam Kumpulan.
    • Pekerja wajib mengelakkan situasi yang boleh menyebabkan konflik kepentingan.
    • Sekiranya seorang pekerja berpotensi mempunyai konflik kepentingan, mereka perlu segera mendedahkan konflik tersebut kepada Ketua Bahagian mereka dan/atau Ketua Unit Integriti.
       
  7. SALAH GUNA KUASA
    • ​Pekerja dilarang memanfaatkan kedudukan mereka dalam Kumpulan untuk mendapatkan faedah peribadi atau faedah bagi orang lain dengan menggunakan maklumat yang diperoleh semasa menjalankan tugas mereka.
    • Pekerja perlu menghindari menggunakan kedudukan mereka dalam Kumpulan untuk meminta atau menerima manfaat dari Pelanggan atau Vendor Kumpulan sebagai pertukaran untuk:
      • Menyediakan produk, perkhidmatan, kemudahan, atau kontrak Kumpulan kepada mereka;
      • Menawarkan terma dan syarat yang menguntungkan dalam sebarang urus niaga antara Kumpulan dan mereka; atau
      • Dengan sengaja mengabaikan atau mengabaikan proses perniagaan atau  pemeriksaan terperinci untuk mendapatkan manfaat.
    • Pekerja tidak sepatutnya meminta perkara-perkara berikut daripada Pelanggan atau Vendor:-Mmanfaat dalam apa jua bentuk;
      • Tawaran istimewa atau konsesi; atau
      • Hadiah dalam apa jua bentuk, termasuk wang tunai, bon, sekuriti boleh niaga, pinjaman peribadi, tiket penerbangan, potongan harga, atau penggunaan kemudahan hiburan/percutian lain atau harta/aset.
    • Pekerja perlu menggalakkan Pelanggan dan Vendor mereka untuk tidak menawarkan hadiah peribadi, kebaikan, atau perkhidmatan.
    • Menjadi tanggungjawab semua pekerja untuk memastikan bahawa tiada pekerja lain dalam Kumpulan menyalahgunakan kedudukan mereka. Pekerja yang menyedari berlaku sebarang pelanggaran dalam menjalankan tugas perlu segera melaporkannya.
    • Pekerja tidak dibenarkan menggunakan nama atau kemudahan Kumpulan untuk kepentingan peribadi dalam memperoleh barang dan perkhidmatan daripada Pelanggan atau bakal Pelanggan,  Vendor atau bakal Vendor. Penggunaan kedudukan untuk mendapatkan keistemewaan, seperti dalam pembelian barang dan perkhidmatan, adalah dilarang.
       
  8. SALAH GUNA MAKLUMAT​
    • Semua pekerja dilarang menyalin, mengeluarkan, atau menggunakan sebarang maklumat yang mereka peroleh semasa menjalankan urusan perniagaan untuk keuntungan peribadi atau keuntungan orang lain.
    • Penggunaan maklumat dari Kumpulan, pelanggan, atau vendor untuk mendapatkan faedah peribadi atau memberikan kelebihan kepada diri sendiri atau orang lain, dianggap sebagai penyalahgunaan maklumat tersebut.
    • Pekerja yang mempunyai maklumat sulit seharusnya tidak menggunakannya untuk kepentingan peribadi atau keuntungan orang lain dengan cara:
      • Mempengaruhi urusan niaga dengan mana-mana pelanggan, vendor, atau pihak ketiga.
      • Menyampaikan maklumat tersebut kepada mana-mana pelanggan, vendor, atau pihak ketiga.
    • Pekerja dari syarikat, bahagian, jabatan, atau cawangan yang lain harus mengelakkan akses kepada maklumat dari Kumpulan, pelanggan, atau vendor dari syarikat, bahagian, jabatan, atau cawangan lain kecuali jika diperlukan dalam tugas mereka. Sebarang pemindahan atau penghantaran maklumat antara syarikat, bahagian, jabatan, atau cawangan harus dengan kelulusan.
    • Semua pekerja wajib mematuhi undang-undang yang relevan apabila mempunyai maklumat dalaman atau maklumat berkaitan sekuriti boleh diperdagangkan yang  diperolehi semasa bekerja dengan atau berkaitan dengan urusan Kumpulan.
    • Sekatan-sekatan berkaitan dengan penyalahgunaan maklumat ini terus berkuat kuasa walaupun selepas pekerja tidak lagi bekerja dengan Kumpulan.
       
  9. SALAH GUNA ASET​​
    • Pekerja harus melindungi aset Kumpulan dan memastikan aset tersebut digunakan secara cekap.
    • Jika Kumpulan mengalami kerugian kewangan disebabkan oleh kealpaan, kelalaian, kecuaian, penyalahgunaan, atau kerosakan terhadap aset Kumpulan, pekerja tersebut akan bertanggungjawab untuk membayar ganti rugi kepada Kumpulan.
    • Semua aset Kumpulan hanya boleh digunakan untuk tujuan rasmi dan sah. Mereka tidak sepatutnya digunakan untuk tujuan lain. Sebarang penyalahgunaan, , penipuan, atau kecurian yang disyaki terhadap aset Kumpulan perlu dilaporkan dengan segera untuk tindakan siasatan.
       
  10. KERAHSIAAN​
    • Pekerja dikehendaki melindungi dan menjaga Maklumat Sulit Kumpulan dalam apa jua bentuk, serta sebarang maklumat lain yang diperlukan oleh undang-undang yang relevan dan/atau dasar dan prosedur Kumpulan, semasa menjalankan tugas mereka, untuk mencegah pendedahan atau penggunaan yang tidak dibenarkan.
    • Jika seorang Pekerja perlu mendedahkan maklumat sedemikian kepada mana-mana pihak, mereka harus mendapatkan kebenaran bertulis terlebih dahulu.
    • Kewajiban untuk melindungi dan menjaga Maklumat Sulit Kumpulan dan sebarang maklumat lain yang relevan berterusan, walaupun selepas berakhirnya perkhidmatan dengan Kumpulan.
       
  11. PENYATAAN AWAM​
    • Sebarang permintaan untuk ucapan, temu ramah, atau komen untuk kegunaan siaran, akhbar, majalah, atau media lain mengenai Kumpulan perlu dirujuk kepada unit Komunikasi Korporat.
    • Semua bahan bertulis harus dilengkapi dengan pengesahan status regulasi yang sesuai dan bahasa penafian standard sebelum dikeluarkan.
    • Selain itu, semua pekerja, tanpa mengira kepentingan peribadi atau profesional mereka, tidak sepatutnya membuat sebarang kenyataan awam, secara lisan atau bertulis (termasuk di laman web media sosial), mengenai dasar dan keputusan Kumpulan tanpa kelulusan daripada Kumpulan.
       
  12. PENGGUNAAN INTERNET​​
    • Kumpulan menyediakan komputer dan akses Internet kepada pekerjanya untuk memudahkan dan menyokong fungsi serta peranan mereka dalam mencapai matlamat dan objektif perniagaan.
    • PPekerja diharapkan menggunakan komputer dan akses Internet secara bertanggungjawab dan produktif.
    • Pekerja tidak boleh menggunakan komputer dan akses Internet dengan cara yang melanggar mana-mana undang-undang yang berkenaan atau dasar dan prosedur Kumpulan, atau mengancam integriti dan keselamatan sistem teknologi maklumat Kumpulan.
       
  13. PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL​​
    • Apabila menggunakan platform media sosial seperti blog peribadi, Instagram, Facebook, atau Twitter, pekerja perlu berhati-hati untuk mengelakkan mendedahkan maklumat sulit mengenai perniagaan Kumpulan, pelanggan, atau perkara lain yang berkaitan dengan Kumpulan. Mereka juga perlu menahan diri daripada memuat naik, berkongsi, atau mengongsikan kandungan yang boleh memburukkan reputasi Kumpulan.
    • Pekerja tidak dibenarkan membuat sebarang komen mengenai Kumpulan atau mewakili Kumpulan dalam apa jua cara, terutamanya yang boleh merosakkan imej dan reputasi Kumpulan.
    • Selain itu, pekerja dilarang menggunakan atau mengubahsuai logo Kumpulan, imej yang berkaitan dengan Kumpulan, atau tanda dagangan Kumpulan dalam akaun media sosial peribadi mereka.
       
  14. PEROLEHAN PENGETAHUAN/ILMU​
    • Kumpulan menghargai ilmu pengetahuan dan Pekerja yang berpengetahuan.
    • Pekerja diharapkan sentiasa mengemaskini diri dengan keperluan semasa undang-undang yang berkaitan, dan dasar-dasar serta prosedur Kumpulan dalam bidang operasi masing-masing.
    • Pekerja dikehendaki mengambil langkah-langkah yang munasabah untuk sentiasa mengemaskini dan memahami undang-undang, dasar-dasar serta prosedur dalaman yang mengawal operasi, tugas dan fungsi masing-masing.
    • Sekiranya Kumpulan menugaskan atau mencalonkan mana-mana pekerja untuk mengambil bahagian dalam program latihan, pekerja perlu mengambil bahagian dalam program tersebut mengikut jadual program tersebut.
       
  15. URUSAN PERIBADI​​
    • Pekerja mempunyai tanggungjawab untuk mengendalikan urusan peribadi mereka dengan mengelakkan berlakunya sebarang kesan terhadap Kumpulan.
    • Pekerja juga diharapkan untuk menjaga tingkah laku peribadi untuk mengelakkan sebarang tindakan yang mungkin merosakkan atau mencemar reputasi Kumpulan atau mempengaruhi kesesuaian mereka untuk terus bekerja di Kumpulan selain mematuhi peraturan dan dasar Kumpulan. 
    • Pekerja digalakkan untuk menggunakan logik, standard etika yang baik dan budi bicara sebagai panduan untuk tingkah laku peribadi yang betul.
    • Pekerja diharap dapat menguruskan kewangan peribadi dengan cermat agar tidak mendatangkan implikasi kewangan kepada diri sendiri yang boleh mempengaruhi kesesuaian mereka untuk terus bekerja dalam Kumpulan.
    • Semua Pekerja wajib melaporkan kepada Pengurusan Sumber Manusia jika mereka terlibat dalam masalah kewangan seperti muflis. Kumpulan berhak untuk menentukan kesesuaian pekerja untuk terus bekerja dan ini termasuk kes-kes kebankrapan yang diketahui oleh Kumpulan melalui sumber lain. 
    • Jika menurut penilaian Pengurusan, seorang Pekerja gagal untuk mengekalkan standard tingkah laku, Pengurusan berhak untuk mengambil tindakan disiplin yang sewajarnya, termasuk penamatan perkhidmatan.
       
  16. AKTIVITI POLITIK
    • Kumpulan menghormati hak Pekerja untuk terlibat dalam aktiviti politik dengan syarat aktiviti tersebut mematuhi semua undang-undang yang berkenaan dan dilakukan atas kapasiti peribadi mereka dan bukan sebagai wakil Kumpulan. Adalah penting untuk memastikan bahawa aktiviti ini tidak dikaitkan dengan kedudukan mereka dalam Kumpulan.
    • Penyertaan dalam aktiviti politik tidak boleh melibatkan penggunaan masa atau sumber Kumpulan, termasuk kemudahan, peralatan atau aset.
    • Pekerja juga dikehendaki untuk menghormati hak dan pandangan pekerja lain dan tidak dibenarkan untuk menggalakkan penyertaan dalam aktiviti politik di mana-mana premis pejabat atau acara Kumpulan.
       
  17. PENGUBAHAN WANG HARAM DAN ANTI-KEGANASAN​
    • Kumpulan menentang sebarang bentuk atau aktiviti yang melibatkan pencucian wang dan keganasan.
    • Kumpulan melarang semua pekerja \terlibat, secara langsung atau tidak langsung, dalam aktiviti pengubahan wang haram, keganasan atau pembiayaan keganasan.
    • Pekerja perlu segera melaporkan kepada Pengurusan apabila  menyedari berlakunya sebarang aktiviti yang berkaitan dengan pengubahan wang haram, keganasan atau pembiayaan keganasan dalam Kumpulan oleh mana-mana pihak yang berurusan dengan Kumpulan.
       
  18. RASUAH DAN PENYOGOKAN/SOGOKON​​
    • Kumpulan komited untuk memerangi rasuah dan penyogokan selaras dengan undang-undang anti-rasuah dan anti-penyogokan yang berlaku.
    • Semua pekerja dilarang keras daripada meminta, menerima, atau menawarkan rasuah kepada atau daripada mana-mana pihak dalaman atau luaran, di dalam atau luar persekitaran kerja Kumpulan.
    • Kumpulan berhak untuk mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pekerja yang didapati terlibat dalam rasuah atau penyogokan, termasuk penamatan pekerjaan.
    • Kumpulan akan melaporkan sebarang insiden rasuah atau penyogokan yang dikenal pasti kepada pihak berkuasa. Tindakan undang-undang selanjutnya mungkin akan diambil jika kepentingan Kumpulan terjejas akibat ketidakpatuhan.
       
  19. PEMBERIAN HADIAH ATAU FAEDAH​
    • Pekerja tidak boelh memberi atau menerima hadiah atau sebarang faedah atau keistimewaan dalam apa juga bentuk yang boleh mempengaruhi sebarang keputusan perniagaan atau memberi kelebihan tidak wajar.
    • Pemberian atau penerimaan hadiah, hiburan, atau manfaat lain tidak boleh dikaitkan dengan rundingan kontrak, penganugerahan tender, atau keadaan yang serupa.
       
  20. GANGGUAN SEKSUAL​​
    • Kumpulan memandang serius salah laku gangguan seksual dan tidakan yang sewajarnya akan diambil terhadap mana-mana pekerja yang melakukan kesalah tersebut. Contoh gangguan seksual termasuk:
      • Berkongsi imej atau video yang tidak senonoh, seperti filem lucah (pornografi) dengan rakan sekerja;
      • Menghantar surat, catatan, atau emel yang tidak senonoh;
      • Memaparkan imej seksual yang tidak sesuai atau poster di tempat kerja;
      • Menceritakan jenaka lucah atau berkongsi anekdot seksual;
      • Melakukan gerakan/isyarat seksual yang tidak sesuai;
      • Merenung dengan cara seksual yang mencabar atau menggoda, atau bersiul;
      • Menyentuh dengan cara yang tidak wajar, termasuk mencubit, menepuk, menggosok atau sengaja menyentuh orang lain;
      • Bertanya soalan seksual, seperti pertanyaan mengenai sejarah seksual seseorang atau orientasi seksual mereka;
      • Membuat komen yang menyinggung mengenai orientasi seksual atau identiti gender seseorang;
    • Semua insiden ganguan seksual harus dilaporkan kepada pihak Pengurusan Modal Insan untuk siasatan lanjut.
       
  21. KESIHATAN DAN KESELAMATAN​​
    • Kumpulan komited untuk menyediakan persekitaran kerja yang selamat dan sihat kepada setiap pekerja.
    • Pekerja perlu bertanggungjawab mengekalkan keselamatan tempat kerja dengan mematuhi dasar dan prosedur alam sekitar, keselamatan dan kesihatan kumpulan serta perlu melaporkan jika ada berlaku kemalangan, kecederaan, kerosakan peralatan atau keadaan yang tidak selamat kepada pihak berkaitan.
    • Sebarang perbuatan yang tidak terkawal, ganas atau mengancam tidak akan diterima.
    • Pekerja perlu melaksanakan tugasan berkaitan dengan pekerjaan mereka dengan cara yang selamat, bebas dari pengaruh arak, dadah atau bahan terkawal.
       
  22. DISKRIMINASI​
    • Kumpulan menentang sebarang bentuk diskriminasi agama, kaum dan seksual dalam persekitarannya.
    • Pekerja tidak boleh mengamalkan sebarang bentuk diskriminasi atau prejudis agama, kaum atau seksual di tempat kerja.
       
  23. PEMBERI MAKLUMAT​​
    • Kumpulan telah menggubal dan melaksanakan Dasar Pemberi Maklumat untuk menetapkan piawaian terhadap profesionalisme, integriti, dan tingkah laku etika dalam operasi dan perniagaannya.
    • Pekerja dikehendaki segera melaporkan sebarang kebimbangan berkaitan tingkah laku tidak beretika, kesalahan jenayah, aktiviti haram atau apa juga tingkah laku tidak sewajarnya dalam Kumpulan kepada Ketua Bahagian dan/atau Ketua Unit Integriti.
       
  24. PROSEDUR UNDANG-UNDANG​​
    • Seseorang Pekerja tidak dibenarkan untuk memulakan sebarang tindakan mahkamah berkaitan dengan tugas rasmi mereka bagi atau atas nama Kumpulan tanpa mendapatkan kebenaran daripada Pengurusan dan/atau Lembaga Pengarah terlebih dahulu.
    • Mana-mana pekerja yang dikenakan saman berkaitan dengan tugas rasmi, perlu segera melaporkan perkara tersebut kepada pihak Pengurusan untuk mendapatkan arahan dan tindakan lanjut.
       
  25. KEHADIRAN DAN KETEPATAN MASA​
    • Kekerapan kehadiran dan ketepatan masa menjadi tanggungjawab setiap pekerja. Setiap pekerja perlu bekerja mengikut jadual dan pada masa yang ditetapkan. 
    • Pekerja perlu berada di tempat kerja ketika waktu bekerja. Kelewatan, pulang awal, atau tidak berada dalam pejabat ketika waktu bekerja perlu dielakkan.
       
  26. PENAMPILAN DAN KOD PAKAIAN​​
    • Pekerja hendaklah mengambil perhatian bahawa penampilan mereka adalah penting apabila mewakili Kumpulan di hadapan pelanggan, pelawat, rakan niaga, atau orang awam.
    • Pekerja dikehendaki berpakaian di tempat kerja dengan cara yang:
      • Menetapkan dan mencerminkan standard imej profesional dan perniagaan Kumpulan;
      • Sesuai dengan persekitaran kerja;
      • Bersih dan dalam keadaan yang baik; serta
      • Tidak mengandungi unsur yang menyinggung, terbuka atau tidak bersesuaian.
         
  27. DISIPLIN​​
    • Mana-mana pekerja yang melakukan kesalahan atau melanggar peraturan yang ditetapkan oleh Kumpulan, mungkin akan dikenakan tindakan disiplin, dan situasi tersebut akan ditangani mengikut peraturan yang telah ditetapkan. Berikut adalah beberapa contoh salah laku. Walaubagaimanapun senarai kesalahan ini tidak lengkap, kerana Kumpulan berhak untuk menentukan apa yang diangap sebagai perbuatan salah laku dan memerlukan tindakan disiplin.  
    • Senarai ini akan dikemaskinidari semasa ke semasa:
       
    • Kesalahan Besar
      • Pencurian, penipuan, atau ketidakjujuran termasuk percubaan penipuan atau ketidakjujuran dalam urusan peniagaan, wang, dan harta benda Kumpulan.
      • Kelalaian atau kegagalan operasi yang menyebabkan kerugian kewangan yang besar, kerosakan, atau kemudaratan yang signifikan kepada Kumpulan, atau yang mengakibatkan atau mendedahkan Kumpulan kepada risiko undang-undang, pematuhan, dan/atau reputasi.
      • Perbuatan salah yang serius atau keingkaran yang disengajakan terhadap arahan sah dalam pelaksanaan kerja.
      • Pengabaian kasar dan tabiat kecuaian berterusan terhadap tanggungjawab yang diberikan kepada Pekerja.
      • Pelanggaran yang disengajakan terhadap kepercayaan dan keyakinan yang diletakkan oleh Kumpulan cheeped Pekerja.
      • Tindakan yang ditakrifkan sebagai kesalahan serius oleh dasar-dasar khas Kumpulan, seperti tetapi tidak terhad kepada, Dasar Gangguan Seksual (Bahagian 20) dan Dasar Pelaporan Rasuah (Bahagian 23).
      • Bertengkar atau cuba mencederakan individu atau pekerja lain.
      • Mengemukakan maklumat palsu atau data palsu yang merosakkan imej atau menipu Kumpulan.
      • Melakukan pecah amanah atau salah guna dana Kumpulan.
      • Merosakkan harta milik Kumpulan.
      • Penyalahgunaan kuasa dan tanggungjawab yang diberikan.
      • Dikenakan hukuman atas kesalahan jenayah.
      • Menawarkan atau menerima rasuah, suapan, atau ganjaran untuk mendapatkan keistimewaan.
      • Mencuri hak milik pekerja atau pihak lain.
      • Berjudi atau bermain kad di tempat kerja, sama ada untuk wang atau tidak.
      • Perbuatan kacau-bilau atau bertindak ganas di premis Kumpulan.
      • Keganasan, penghinaan, serangan atau mengancam untuk mencederakan pekerja lain atau penyelia di premis Kumpulan.
      • Melambatkan kerja dengan sengaja atau menghasut orang lain untuk melakukannya.
        Mendedahkan rahsia perdagangan atau maklumat sulit Kumpulan kepada pihak luar.
      • Mengumpul wang atau mengedarkan bahan promosi di premis Kumpulan tanpa kebenaran bertulis.
      • Gagal berulang kali memenuhi standard kerja yang ditetapkan dan menunjukkan prestasi yang kurang baik.
      • Ingkar peraturan keselamatan atau mengganggu peranti keselamatan lain.
      • Ketiadaan yang berulang atau tidak hadir lebih dari dua (2) hari berturut-turut tanpa alasan munasabah atau tidak memberitahu penyelia.
      • Pengabaian tugas secara berulang atau disengajakan.
      • Kekerapan melanggar peraturan Kumpulan mengenai kelakuan dan disiplin.
      • Memiliki dadah atau bahan terkawal/terlarang di premis Kumpulan.
      • Melakukan perbuatan tidak bermoral di premis Kumpulan.
      • Memalsukan atau merosakkan sijil perubatan atau dokumen rasmi lain untuk menipu Kumpulan.
      • Memiliki senjata haram atau berbahaya di premis Kumpulan.
      • Membawa dan mengambil minuman keras di premis Kumpulan.
      • Melakukan piket/demostrasi di premis Kumpulan kecuali dibenarkan oleh undang-undang.
      • Terlibat dalam aktiviti anti-kerajaan yang memudaratkan kesejahteraan dan kententeraman awam.
      • Terlibat dalam mogok atau menghasut orang lain untuk mogok yang melanggar undang-undang atau peraturan Malaysia.
      • Sebarang kesalahan lain yang dianggap serius oleh Kumpulan.
         
    • Kesalahan Kecil
      • Tidak hadir tanpa izin dan tanpa alasan kukuh;
      • Membuat kegangguan di pejabat atau di premis Kumpulan;
      • Standard kerja yang tidak memuaskan;
      • Mengganggu pekerja lain;
      • Menggunakan bahasa kasar;
      • Melakukan tindakan bertentangan dengan prosedur pejabat;
      • Tidak menjaga kebersihan di tempat kerja;
      • Membawa rakan/pelawat ke dalam premis Kumpulan tanpa izin, kecuali untuk lawatan rasmi ke kawasan terbatas. Menerima pelawat tanpa izin;
      • Mengganggu kerja orang lain semasa waktu bekerja;
      • Penggunaan tandas atau kemudahan lain secara tidak sopan;
      • Menggunakan harta benda, peralatan, atau peranti keselamatan Kumpulan tanpa kebenaran;
      • Kegagalan mematuhi kod pakaian Kumpulan.
         
    • Semua tindakan tatatertib yang diambil oleh Kumpulan hendaklah mematuhi prosedur yang ditetapkan oleh Kumpulan dan undang-undang/peraturan semasa. Sekiranya terdapat sebarang pertikaian antara kedua-dua, undang-undang semasa akan diutamakan.
      • Bagi kesalahan kecil, setelah memberikan kaunseling, Ketua Bahagian akan mengeluarkan surat amaran dan salinan disimpan oleh Ketua Pengurusan Sumber Manusia untuk tujuan rekod.
      • Bagi kesalahan yang memerlukan amaran, Ketua Bahagian akan memaklumkan Pengurusan Sumber Manusia dengan menyediakan semua butiran berkaitan untuk tindakan lanjut
      • Surat tunjuk sebab atau surat amaran boleh dikeluarkan kepada pekerja oleh Ketua Bahagian yang berkaitan untuk memastikan pekerja sedar bahawa Kumpulan boleh mengambil tindakan disiplin terhadap mereka. Surat tersebut perlu mengandungi butiran kesalahan yang dilakukan dan memberi amaran bahawa tindakan disiplin serius akan diambil jika tiada perubahan atau perbaikan terhadap kesalahan yang dilakukan oleh pekerja. Prosedur ini penting untuk memastikan pematuhan kepada standard yang ditetapkan dan memastikan kecekapan dan keberkesanan operasi organisasi.
      • Untuk kesalahan yang berulang, selepas penyiasatan dilakukan, surat amaran kedua atau akhir akan dikeluarkan kepada pekerja berkenaan mengikut kesnya. Sekiranya pekerja mengulangi kesalahan selepas menerima amaran akhir, tindakan disiplin yang tegas termasuk pemecatan boleh diambil terhadapnya setelah penyiasatan lanjut yang sewajarnya dilakukan. 
      • Surat amaran kedua dan terakhir harus dikeluarkan oleh Ketua, Pengurusan Modal Insan. Pengurusan Modal Insan juga bertanggungjawab untuk mengendalikan sebarang tindakan lanjutan jika situasi memburuk dan memerlukan perhatian lanjut, kerana mereka mempunyai pengalaman dalam menguruskan proses disiplin yang progresif. Surat itu perlu jelas menyatakan kesalahan yang dilakukan oleh pekerja dan memberi amaran bahawa tindakan disiplin yang serius boleh diambil terhadap mereka jika tiada perubahan dalam usaha membetulkan kesalahan tersebut. 
         
    • Tindakan disiplin di atas hanya terpakai kepada kesalahan dan pelanggaran biasa. Jika suatu kesalahan atau pelanggaran itu bersifat asas, pemecatan jawatan akan dilaksanakan selepas proses siasatan dibuat dan bergantung kepada kesan kerugian kewangan terhadap Kumpulan. Tindakan jenayah dan sivil juga mungkin akan dkenakan terhadap Pekerja yang terlibat.
      Siasatan Domestik (dalaman) akan dijalankan oleh panel yang dilantik Kumpulan dan tidak mempunyai sebarang kaitan dengan pekerja yang disiasat.
    • Prosiding siasatan hendaklah direkodkan dan diperakui oleh panel untuk diserahkan kepada pihak berkuasa yang lebih tinggi untuk keputusan.
    • Bergantung kepada tahap keseriusan kesalahan yang dilakukan dan setelah proses siasatan, pekerja yang didapati bersalah boleh dikenakan tindakan disiplin seperti berikut:
      Pemecatan tanpa notis;
      • Penurunan pangkat;
      • Penangguhan dengan atau tanpa gaji sehingga maksimum dua (2) minggu;
      • Menahan kenaikan gaji;
      • Menahan bonus;
      • Menahan kenaikan pangkat;o Amaran bertulis;
      • Sebarang bentuk tindakan disiplin lain yang dianggap sesuai.
         
    • Seseorang pekerja yang dikenakan tindakan disiplin mempunyai hak untuk merayu secara bertulis dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja selepas pengumuman keputusan dibuat kepada Ketua Pegawai Eksekutif.